به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (استان قزوین)، لیدا معروفی گفت: در راستای اجرای قانون جهش تولید مسکن و به منظور بهره گیری از ظرفیت توسعه درونی شهرها و همچنین حمایت از تولید مسکن، کاهش درخواستهای موردی و منطقی کردن توزیع تراکم ساختمانی و با هدف ایجاد منابع جهت تحقق سرانهها و ارتقاء سرانههای خدماتی در سطح شهر و توسعه خدمات، ضوابط طرح بازتنظیم نظام تراکم ساختمانی شهر قزوین در جلسه کمیسیون ماده ۵ شهر قزوین مورخ ۱۸/۵/۱۴۰۳ مطرح و مصوب شد.
وی افزود: بر اساس مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران درخصوص سیاستهای بازتنظیم نظام پهنه بندی تراکم ساختمانی شهرها و نظر به تاریخ مصوبه طرح جامع قزوین در سال ۱۳۹۴ در شورایعالی شهرسازی و معماری ایران و جمعیت شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر و انطباق با مفاد کلی مصوبه یادشده، و بر پایه گزارش تهیه شده توسط شهرداری قزوین در خصوص شناسایی گونه بندی بافتهای شهری، تحلیل و استنتاج آنها و بررسی موضوع جمعیت پذیری و رعایت قید بند ۲-و ۳ از مصوبه شورایعالی مبنی بر رعایت سقف جمعیت پذیری شهر تا سقف ۵% جمعیت افق طرح جامع، ضوابط طرح بازتنظیم نظام تراکم ساختمانی شهر قزوین مصوب شد.
معروفی ادامه داد: شایان ذکر است در باب ضوابط عمومی پهنههای تراکمی، ضوابط مذکور صرفاً مشمول کاربریهای مسکونی که در خارج از محدوده بافت فرسوده و محدوده مصوب بافت تاریخی قرار دارند میشود و کاربریهای تجاری مسکونی یا مسکونی با قابلیت تجاری یا دارای کاربری تجاری محلهای از این مصوبه مستثنی هستند.
معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین بیان داشت: همچنین مقرر شد عواید حاصل در هر منطقه در راستای تحقق کاربریهای عمومی هر منطقه هزینه شود و از تاریخ تصویب این ضوابط، هزینه کرد در همان ناحیه صرف توسعه فضاهای عمومی، خدماتی، پارکینگ و کاربریهای غیرانتفاعی توسط شهرداری گردد.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: کلیه ساختمانهای دارای پروانه و یا پایان کار که بر اساس طرح پیشنهادی درخواست افزایش طبقات (اضافه اشکوب) را دارند، در صورت ارائه تائیدیه سازمان نظام مهندسی مبنی بر مجاز بودن بر اساس ضوابط ملاک عمل معماری، سازه، مکانیک و آتش نشانی و استانداردهای آسانسور و استحکام بنا و سایر ضوابط و مقررات در صورت تامین ۱۰۰% پارکینگ واحدهای مسکونی و صدور پروانه ساختمانی موجود بعد از سال ۹۴(سال تصویب طرح جامع) قابلیت استفاده از طبقه مازاد را خواهند داشت.
معروفی گفت: از طرفی با توجه به وجود محدودیت تراکمی در محدوده مصوب بافت تاریخی شهر و حرائم آثار ثبتی بهرهمندی از امتیاز جبران محدودیت تراکم و انتقال حق توسعه به مالکان بناهای واقع در محدوده بافت تاریخی و حرائم ثبتی در سایر محلات شهر امکان پذیر و لازم الاجرا است.
معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین در پایان افزود: شیوه نامه اجرایی و ساز و کار جبران محدودیت و انتقال حق توسعه (TDR)، با مالکین واقع در بافت تاریخی، توسط شهرداری تهیه خواهد شد.